28 d’octubre 2011

"reconèixer la tasca dels professors i millorar la relació amb les famílies"

Estem convençuts que  una bona relació família-escola és un pilar fonamental per enfortir l'educació dels nostres fills i filles.
En aquest sentit us fem resò d'un article que publica el punt avui.

què en penseu?

Autoritat a l'aula

Els docents celebren que el govern els doni més protecció davant les agressions, però adverteixen que la nova llei no posarà fi a la falta de respecte

La comunitat educativa denuncia una crisi de valors generalitzada

Un mestre fent classe a l'escola Xarau de Cerdanyola del Vallès Foto: ARXIU.
Poca broma amb els mestres de primària i els professors de secundària. Ben aviat agredir-los o amenaçar-los serà considerat un atemptat a l'autoritat (tal com passa amb els policies) i es castigarà amb penes més severes. El govern esmenarà, així, la llei d'educació de Catalunya (LEC), que, fins ara, només reconeixia com a “autoritat pública” els directors dels centres educatius per mirar d'evitar que es repeteixin casos d'agressions a docents com els que hi ha hagut darrerament en diversos punts del país.
Els docents han rebut la mesura amb satisfacció, però adverteixen que amb això no n'hi ha prou per garantir el respecte als ensenyants. “El fet que siguem a partir d'ara «autoritat pública» és positiu per reforçar el nostre paper sobretot quan es posi en dubte la nostra professionalitat”, admet Pep Castilla, cap d'estudis de l'institut Lluís de Peguera de Manresa. “Tot i això, crec que no n'hi haurà prou per posar fi a la falta de respecte als docents”.
Humilitat o prepotència
“De fet –afegeix– estem patint una crisi de valors general que fa que el respecte i l'educació s'hagin perdut en molts casos, fins i tot en les relacions familiars. Els models que sovint s'exhibeixen (amplificats per determinats programes de televisió o internet) són els de la prepotència, la dialèctica bel·ligerant, el menyspreu, la humiliació i la vexació i la falta de respecte a l'altre. Si no es menystinguessin valors com la humilitat, el respecte i el diàleg, segurament solucionaríem la majoria de conflictes”.
Des del cantó dels pares i mares, la presidenta de la Federació d'Associació de Pares d'Alumnes de Catalunya (FAPAC), Imma Fuyà, coincideix a dir que la mesura, tot i ser positiva, “no servirà perquè es respecti més els docents”. “Cal un reconeixement clar de la tasca dels professors i millorar la relació entre els docents i les famílies i l'administració no ha fet res per ajudar-hi”.
El diagnòstic és clar: “Hi ha una crisi en el concepte de respecte i autoritat, però no és una crisi exclusiva dels educadors, sinó general”, assegura Enric Roca, vicedegà de la Facultat d'Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Roca remarca que “els pares, com la resta de la societat, també es queixen de la falta de respecte i autoritat”. “La mesura del govern –opina– és un instrument de tipus legal per a casos extrems que, en algun cas, pot ser dissuasiu, però bàsicament és un senyal per demostrar que l'administració i la societat protegeixen els docents i consideren que tenen una responsabilitat social molt important”.
Tot i que ningú no té cap solució miraculosa per revestir d'autoritat els docents per més que els hagin dotat d'un tracte legal comparable al d'un policia, Roca indica algunes mesures que, al seu parer, ajudarien que es respectés més els docents: “Per exemple, que l'administració no desautoritzi la normativa d'un centre educatiu quan aquest prengui decisions fent ús de la seva autonomia”. En algunes ocasions, explica el vicedegà de la Facultat d'Educació de la UAB, “la inspecció educativa prefereix tapar alguns conflictes en què hi ha involucrats professors i això erosiona la moral dels docents”. “Cal que l'administració doni suport a la seva feina i el professorat se senti escoltat i comprès. Això no vol dir, però, que sigui intocable”, aclareix. I encara una altra proposta: “Cal educar en valors i dedicar-hi temps curricular, encara que sigui en detriment d'altres assignatures”, diu Roca. “L'escola ha de recuperar el seu vessant educatiu”, sentencia.
El cap d'estudis de l'institut Lluís de Peguera també aposta per “treballar cada vegada més els aspectes fonamentals de respecte des de les escoles i instituts i assenyala, alhora, més enllà de les institucions educatives. “Caldria començar a prendre's seriosament la responsabilitat dels pares i mares en el procés educatiu, així com la dels mitjans de comunicació en el tipus de missatges que difonen per tenir audiència”.
S'ha d'educar en valors i dedicar-hi tot el temps curricular que calgui
Enric Roca
VICEDEGÀ FACULTAT EDUCACIÓ UAB
Amb la mesura del govern no n'hi ha prou perquè es respecti els docents
Pep Castilla
CAP D'ESTUDIS INSTITUT L. DE PEGUERA
Cal reconèixer la tasca dels professors i millorar la relació amb les famílies
Imma Fuyà
PRESIDENTA DE LA FAPAC